Google analytics

søndag 23. august 2015

Skilsmisseoppgjør for dummies del II - skjevdeling

Krav om skjevdeling er ofte det som skaper flest tvister i skilsmisseoppgjør. Den som krever verdier skjevdelt mener det er høyst rimelig at man skal få ta ut de verdier man selv hadde med seg inn i ekteskapet, mens den andre gjerne opplever kravet om skjevdeling som nok et bevis på den manglende anerkjennelse fra den andre - "har ikke jeg bidratt noe til verdiene vi har skapt sammen jeg da?!"

flickr.com
Jeg erfarer stadig vekk at folk misforstår reglene om skjevdeling, og det gjelder ikke minst advokatene. I dette innlegget forklarer jeg hva skjevdeling er, og gir noen eksempler.

Skilsmisseoppgjør er to ting - deling av verdier og fordeling av eiendeler. Krav på skjevdeling er et krav på å få godskrevet en verdi før restverdien deles likt mellom ektefellene. Skjevdeling betyr ikke at man også har krav på en bestemt eiendel. Ofte vil den som har krav på skjevdeling også ha krav på eiendelen. Eksempelvis hvis den ene har arvet ei hytte, og verdien av hytta skjevdeles i sin helhet. Det er da vanlig at den som skjevdeler hytta også beholder hytta. Men det er altså ingen absolutt sammenheng her. 

Skjevdeling kan kreves hvis ektefellen hadde med seg verdier inn i ekteskapet som var høyere enn gjelden. Typisk at den ene ektefellen har en bolig da de gifter seg. To eksempler for å illustrere.

1.
Ektefelle hadde da de giftet seg bolig verdt 3 millioner og huslån på 2,7 millioner. Det gir en nettoverdi på 300 000 tilsvarende 10 % av boligens verdi. Forutsatt at ingenting er gjort med boligen, er skjevdelingskravet 10 % av boligens verdi på tidspunktet for deling. 

2.
Ektefelle hadde da de giftet seg bolig verdt 3 millioner og huslån på 2,7 millioner og et studielån på 300 000. Det gir en nettoverdi på 0, og dermed ingen verdier som kan kreves skjevdelt.  

Skjevdeling kan også kreves hvis ektefellen under ekteskapet mottar arv eller gave fra andre. 

For å kunne skjevdele, må verdien være i behold. I loven heter det "klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen".

Noen eksempler for å illustrere.
flickr.com

Den ene ektefellen arver barndomshjemmet sitt. Ingen gjeld. Utgangspunktet vil være at hele verdien av barndomshjemmet kan skjevdeles. 

Hvis den som arver velger å selge barndomshjemmet, kan han fortsatt kreve skjevdeling for salgssummen. MEN, det er en forutsetning at salgssummen er i behold. Hvis deler av salgssummen brukes til å reise jorden rundt, så er pengene forbrukt. Selv om begge har nytt godt av pengene, så er det ikke noen verdi som kan skjevdeles. Hvis salgssummen plasseres i fond, så vil eventuell avkastning også kunne kreves skjevdelt. 

Hvis familien beholder det arvede huset, men velger å pusse opp deler av huset, skal verdien av det som er pusset opp trekkes fra. Dette gjelder ikke ordinært vedlikehold som å male huset utvendig. Det er kun større arbeid som å bytte kjøkken, bad, legge nytt tak, innrede kjeller, bygge garasje og lignende. Enkelte gjør så store endringer at det kun er tomteverdien som kan kreves skjevdelt. 

Jeg har hatt flere saker med gårdsbruk hvor det har vært krevd at hele verdien av gården skal skjevdeles. Men så har det vist seg at man ikke har tatt høyde for at driftsbygningen er bygd under ekteskapet, og at det også er gjort store endringer med boligen.  

Verdier som er skapt under ekteskapet skal trekkes fra gjelder selv om ektefellen har brukt penger fra egen arbeidsinntekt til å skape verdien. Eksempel. Den ene ektefellen arver ei hytte. Hun velger å få lagt inn vann, og bygger i tillegg på hytta. Alt blir finansiert av henne selv gjennom overskudd fra egen arbeidsinntekt. Verdiøkningen som følge av innlagt vann og tilbygg skal likevel trekkes fra skjevdelingskravet. 

Et siste praktisk eksempel om arv. Hvis arv brukes til å betale ned gjeld etter at huset er kjøpt, så vil arven fortsatt kunne kreves skjevdelt. Høyesterett har avgjort at hvis huset etter nedbetalingen har økt i verdi, så kan man kreve at beløpet justeres i samsvar med konsumprisindeksen. Hvis arven brukes for å kjøpe huset, kan man også kreve andel av boligens verdiøkning.

Skjevdeling høres i utgangspunktet enkelt ut. Verdier man tok med seg inn tar man også med seg ut. Men i praksis er det ikke så enkelt. I lange ekteskap skjer det alltid mange endringer. I skilsmisseoppgjør er det mange skjønnsmessige verdier som skal fastsettes. Det er sjelden det finns et fasitsvar på verdifordeling. 


flickr.com


6 kommentarer:

  1. Hei, Rune!
    I anledning en ganske profilert straffesak, håper jeg det går bra at jeg viker litt bort fra temaet i innlegget ditt, og stiller et straffeprosessrettslig spørsmål. Saken gjaldt disse guttene som er dømt for å ha hatt seksuell omgang med en mindreårig jente. I utgangspunktet var de jo siktet for voldtekt, men dette ble frafalt av bevismessige årsaker. Men en av de tiltalte innrømmet jo å ha hatt samleie med jenta. Spørsmålet blir derfor; har dommerne anledning til å domfelle en person for voldtekt selv om han bare er tiltalt for seksuell omgang?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, jeg er Theresa Williams Etter å ha vært i forhold med Anderson i år, brøt han opp med meg, jeg gjorde alt for å få ham tilbake, men alt var forgjeves, jeg ville ha ham tilbake så mye på grunn av den kjærligheten jeg har for ham, jeg ba ham med alt, gjorde jeg løfter, men han nektet. Jeg forklarte problemet mitt til min venn, og hun foreslo at jeg burde heller kontakte en spell caster som kan hjelpe meg kaste en spell å bringe ham tilbake, men jeg er den typen som aldri trodd på spell, jeg hadde ikke noe valg enn å prøve det, jeg post spell caster, og han fortalte meg at det var ikke noe problem at alt vil være i orden før tre dager, at min ex vil komme tilbake til meg før tre dager, kastet han den spell og overraskende på den andre dagen, var det rundt 16:00. Min ex ringte meg, jeg ble så overrasket, jeg besvarte anropet og alt han sa var at han var så lei meg for alt som har skjedd at han ville ha meg til å gå tilbake til ham, at han elsker meg så mye. Jeg var så glad og gikk til ham som var hvordan vi begynte å leve sammen lykkelig igjen. Siden da har jeg gjort løfte om at noen jeg kjenner som har et forhold problem, ville jeg være til hjelp for en slik person ved å henvise ham eller henne til den eneste virkelige og kraftig spell caster som hjalp meg med min egen problem. e-post: drogunduspellcaster@gmail.com kan sende ham hvis du trenger hans hjelp i ditt forhold eller noen annen sak.

      1) Kjærlighet Spells
      2) tapt kjærlighet Spells
      3) Skilsmisse Spells
      4) Ekteskap Spells
      5) Binding Stave.
      6) Breakup Spells
      7) forvise en fortid Lover
      8.) Du ønsker å bli forfremmet på kontoret / Lottery spell
      9) ønsker å tilfredsstille din elsker
      Kontakt denne store mannen hvis du har noen problem for en varig løsning
      gjennom drogunduspellcaster@gmail.com

      Slett
  2. Hei, jeg er Sheryln Coleman jeg er den mest lykkeligste personen på jorden, etter 6 måneder med tristhet og sorg uten å være sammen med den jeg elsker, jeg prøvde alt min mulig best å sørge for at jeg gjør min kjæreste lykkelig, men det aldri synes å fungere bra det var som jeg gjør alt forgjeves, men alle takket går til Dr Ogundu for å komme til å endre alle mine bekymringer og sorg til glede. jeg visste den store mannen når jeg leser noen fantastiske vitnesbyrd om Dr Ogundu hvordan han har hjulpet mange mennesker på sine samlivsproblemer Jeg leste et magasin når jeg så gode vitnemål, samt min knipe da jeg bestemte meg for ikke å kaste bort tid fordi jeg har savnet min kjæreste så mye jeg bestemte meg for å kontakte ham og dele alle mine problem med ham som han fortalte meg ikke å bekymre deg for at han forsikret meg om at innen 48 timer alt ville bli sortert ut jeg trodde Dr Ogundu så mye på grunn av hvordan han har vært å hjelpe mange mennesker, min kjæreste som forlot meg for god plutselig svarte min tekst og mine samtaler og ba meg om å tilgi ham at jeg var så glad jeg er så takknemlig til Dr Ogundu for det han har gjort for meg, og jeg lover å vitne hans godhet hele mitt liv. Hvis du er det passerer det samme problemet eller noen typer problem kontakt denne store mannen på hans e-postadresse: drogunduspellcaster@gmail.com
    1. Bli din kjæreste eller mann tilbake
    2. Penger spell / lykke spell
    3. Prosperity spell
    4. Beskyttelse staver
    5. Skaff deg en jobb spell
    6. Promotion staver
    7. Få pengene tilbake
    8. Freedom staver
    9. Kjærlighet spell
    10. Avenging spell
    11. Lottery spell

    SvarSlett
  3. finansiell bistand fra private toll.
    Jeg er Liliane Bettencourt , en kvinne i Kristus med barn og en mann og spansk statsborgerskap ved mine handlinger jeg vil pryde at min Gud har gitt meg for å hjelpe familier minste gest av en kreditt på 3.000 til 250.000 € til en hastighet på 2 %. Du er interessert, gi mengden og betingelsene for den sistnevnte hvor han kunne nedbetale lånet for takk. e-post: liliane.bettencourt.finanze01@gmail.com Selv om du prøver, en eller to ganger og ikke gå bare gjort søknaden i tide, tro og ha et oppkjøp sinn før forespørselen "Gud forblir Gud møte våre behov."

    SvarSlett
  4. finansiell bistand fra private toll.
    Jeg er Liliane Bettencourt , en kvinne i Kristus med barn og en mann og spansk statsborgerskap ved mine handlinger jeg vil pryde at min Gud har gitt meg for å hjelpe familier minste gest av en kreditt på 3.000 til 250.000 € til en hastighet på 2 %. Du er interessert, gi mengden og betingelsene for den sistnevnte hvor han kunne nedbetale lånet for takk. e-post: liliane.bettencourt.finanze01@gmail.com Selv om du prøver, en eller to ganger og ikke gå bare gjort søknaden i tide, tro og ha et oppkjøp sinn før forespørselen "Gud forblir Gud møte våre behov."

    SvarSlett
  5. finansiell bistand fra private toll.
    Jeg er Liliane Bettencourt , en kvinne i Kristus med barn og en mann og spansk statsborgerskap ved mine handlinger jeg vil pryde at min Gud har gitt meg for å hjelpe familier minste gest av en kreditt på 3.000 til 250.000 € til en hastighet på 2 %. Du er interessert, gi mengden og betingelsene for den sistnevnte hvor han kunne nedbetale lånet for takk. e-post: liliane.bettencourt.finanze01@gmail.com Selv om du prøver, en eller to ganger og ikke gå bare gjort søknaden i tide, tro og ha et oppkjøp sinn før forespørselen "Gud forblir Gud møte våre behov."


    finansiell bistand fra private toll.
    Jeg er Liliane Bettencourt , en kvinne i Kristus med barn og en mann og spansk statsborgerskap ved mine handlinger jeg vil pryde at min Gud har gitt meg for å hjelpe familier minste gest av en kreditt på 3.000 til 250.000 € til en hastighet på 2 %. Du er interessert, gi mengden og betingelsene for den sistnevnte hvor han kunne nedbetale lånet for takk. e-post: liliane.bettencourt.finanze01@gmail.com Selv om du prøver, en eller to ganger og ikke gå bare gjort søknaden i tide, tro og ha et oppkjøp sinn før forespørselen "Gud forblir Gud møte våre behov."


    finansiell bistand fra private toll.
    Jeg er Liliane Bettencourt , en kvinne i Kristus med barn og en mann og spansk statsborgerskap ved mine handlinger jeg vil pryde at min Gud har gitt meg for å hjelpe familier minste gest av en kreditt på 3.000 til 250.000 € til en hastighet på 2 %. Du er interessert, gi mengden og betingelsene for den sistnevnte hvor han kunne nedbetale lånet for takk. e-post: liliane.bettencourt.finanze01@gmail.com Selv om du prøver, en eller to ganger og ikke gå bare gjort søknaden i tide, tro og ha et oppkjøp sinn før forespørselen "Gud forblir Gud møte våre behov."

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.